måndag 23 februari 2009

Graviditetsvecka 18

Vecka 18 - Tiden går fort!
Idag har jag en riktigt usel dag. Mår inge vidare alls .... Har nog inte gjort det sedan torsdag - fredag förra veckan och även under ett par dagar veckan innan det (men vem klagar lixom??). Har läst lite på nätet om havandeskapsförgiftning och för att stilla min oro har jag mailat mvc. Jag hoppas på snabbt svar.
Symtomen är väldig lika med hur jag känner det men risken ska tydligen vara väldigt liten innan vecka 20... men jag frågar gärna en gång för mycket än en gång för lite. Med en autoimmun sjukdom är risken större. (Men det har jag såklart läst mig till.... enl BM så anses jag inte ha någon sjukdom eftersom jag äter medicin för det .. som att jag äter medicin för resten av livet bara för att lixom ?? )
Jag får se vad jag får för svar. Bara att vänta.... vänta.... vänta....

Det här händer den kommande veckan, Vecka 18:
Nu barnet är nu ca 14cm långt mellan huvud och stjärt och vikten ca 200g. En enormt aktiv period börjar med rejäla träningspass. Han eller hon vrider och vänder på sig, sparkar och slår. Små luftbubblor som kallas alveoler eller lungblåsor bildas nu i lungorna. Fingrar och tår ser alltmer färdiga ut, och de virvlar och ränder som utgör barnets unika fingeravtryck börjar framträda. Nu ligger ögonen i rätt läge och i tarmen har barnets första avföring samlats - barnbeck. Om det skall bli en pojke så bildas prostatan nu.


1 kommentar:

Anonym sa...

Usch, det låter verkligen inte kul att du misstänker havandeskapsförgiftning!
Hoppas att du hör av dem snart så att du slipper oroa dig. Jag skall hålla tummarna för att det inte är fallet!

Jag håller med dig, jag känner mig också mera orolig för att något skall vara "fel" den här gången. Jag kan inte minnas att jag oroat mig såhär de andra två graviditeterna. Det känns lite som om att man har haft tur och vunnit högsta vinsten två gånger tidigare med två friska barn, kan man verkligen ha så tur igen?!

Men det är väl hormonerna som spökar hoppas jag.

kram