måndag 6 april 2009

Vecka 24

Vecka 24
Hudens pigment tillkommer och även om fostret ackumulerar kroppsfett så sitter huden löst, vilket ger fostret ett skrynkligt utseende. Det händer för att huden produceras snabbare än kroppsfettet. Fostret rör på fingrar, tår, ben och armar och det kan hända att kvinnan känner fosterrörelserna tydligt. Nu utvecklas bukspottkörteln som producerar hormoner och insulin. Insulin behövs för att transportera blodsockret till kroppens celler.
Om fostret föds nu finns det en liten chans att det överlever med kvalificerad experthjälp och chansen för överlevnad ökar nu för varje dag.
Jag mår bra. Barnet sparkar och rör sig kännbart både för mig och för övriga nu. Den senaste veckan har jag kunnat ha kickboxnings-dialog med lillpyret. :-) När jag tryckt på magen så har den svarat tillbaka. Samspelat med mig.
Det enda som jag tycker besvärar mig nu är andfåddheten. Minsta lilla ansträninging känns som ett träningspass *puh* . Men med den ökande blodmängden är det inte konstigt.....
Känner mig även smått lättirriterad över mycket och ingenting. Känslig är bara förnamnet.
Men jag mår bra.... Klagar inte!

Inga kommentarer: